Apie valgymo priklausomybes | 2 Dalis

1-oje temos dalyje aptariau valgymo priklausomybes sukeliančias psichologinės kilmės priežastis: artimo ryšio trūkumą, neišreikštus jausmus ir kitus nepatenkintus emocinius poreikius.

Šiandien norėčiau pratęsti ir atkreipti dėmesį, kad labai svarbios ir fiziologinės kilmės priežastys, kurios, beje, lemia ir tas pačias mūsų emocijas. Taigi, kviečiu paskaityti iki galo ir pamatysite, kaip viskas susiję, ir kad Jūsų siekiamų pokyčių rezultatas – tai visuma įvairiausių įpročių.
Pratęsti šią neišsemiamą temą norėčiau atkreipdama Jūsų dėmesį į tai, kad čia kalbu apie tam tikrus valgymo sutrikimus, sureikšminimą ir perdėtą norą vlgyti net kai esate soti, apie nenumaldomą potraukį nesveikam, kenksmingam maistui ir negebėjimą jausti saiką.
Aš manau, kad priklausomybė maistui – tai iš esmės klaidinga sąvoka. Jūs negalite būti priklausoma nuo maisto, nes jo Jums paprasčiausiai REIKIA, kad gautumėt energijos. Taip pat mums reikia deguonies, kad kvėpuotume, tačiau juk nevadiname to priklausomybe orui
Taigi, sakykime, kad Jūs nesate priklausoma nuo valgymo, bet vargina tam tikra su valgymu susijusi elgsena. Stiprus potraukis tam tikram specifiškam, organizmui nesveikam, nevisaverčiam maistui arba iš esmės Jūsų sutrikęs mitybos režimas, kuris veda į nepasitenkinimą savimi, kaltės jausmą ir suformuoja žalingus valgymo įpročius.


Čia pateikiu dažniausias priežastis, kurios lemia svarbius organizmo pokyčius, kišančius koją mūsų sveikam gyvenimo būdui, grožiui, energijai ir gerai savijautai:


1. Organizmui trūksta vandens.
Tai viena iš esminių ir dažniausiai pasitaikančių priežasčių, dėl ko norisi ‘kažko greito ir skanaus’. Labai dažnai, kai mums atrodo, jog norime valgyti, iš tiesų mes norime gerti. Skysčių trūkumas organzime lėtina medžiagų apykaitą, ko pasekoje ląstelės sunkiau įsisavina reikiamas maistines medžiagas, todėl jaučiamės lyg stigtų jėgų, tad norisi greitos energijos dozės. Rekomendacija: Įpraskite atsigerti vandens, kai jaučiatės praalkusi ir pastebėkite, kaip keičiasi Jūsų savijauta.

2. Miego trūkumas ir stresas.
Visų gyvenimo situacijos labai įvairios ir šiuo klausimu nesu kategoriška, bet pasistenkite peržiūrėti savo gyvenimo prioritetus. Ar tinkamas miego režimas – vienas iš jų? O gal manote, kad laiką, kurio pritrūkstate visiems darbams, pareigoms ir užsiėmimams, galite negrąžintinai ‘skolintis’ poilsio sąskaita? Deja! “Grožio miegas” – tai ne mitas. Miego metu vyksta mūsų kūnui gyvybiškai svarbūs procesai, ląstelių atsinaujinimas, medžiagų įsisiavinimas, net riebalų degimas! Nepakankamai išsimiegant organizmui tenka didelis stresas, kurio metu gaminasi hormonas kortizolis. Kuo daugiau kortizolio gaminasi, tuo labiau trinka bendra visų hormonų pusiausvyra, įskaitant ir alkio hormonus leptiną bei greliną, laimės ir geros nuotaikos hormonus dopaminą, endorfiną, serotoniną. Kiekviena miego valanda mums kainuoja sveikatą, grožį, gyvenimo džiaugsmą ir energiją.Rekomendacija: bent apytiksliai planuokite savo dienotvarkę taip, kad poilsis ir miegas jame užimtų ne mažiau svarbią vietą nei kiti įsipareigojimai. Jei tik turite bent menkiausią progą ir galimybę pasnausti dienos metu – būtinai taip ir darykite. Poilsis yra būtina sąlyga sveikatai ir grožiui.


3. Jums trūksta mineralų ir vitaminų bei kitokių medžiagų.
Jei į nenumaldomą trauką valdgymui imtume ir atkreiptume deramą dėmesį užuot smerkę ir kaltinę save už silpną valią, pamatytume, kad tai viso labo kūno mums siunčiama VERTINGA žinutė, kuri gali reišti, kad organizmui trūksta tam tikrų medžiagų, kurių kūnas natūraliai pasigaminti negali ir mums būtina jį gauti su maistu papildomai. Daugybe tyrimų įrodyta sąsaja tarp tam tikro specifinio maisto poreikio ir atitinkamų vitaminų ir mineralų trūkumo organizme. Štai keli pagrindiniai indikatoriai. Saldaus skonio poreikis sufleruoja, jog Jums gali trūkti Magnio arba Chromo. Valgykite daugiau baltymų ir sočiųjų riebalų rūgščių turinčio maisto, skaidulomis praturtintų produktų – daržovių, vaisių, taip pat nepamirškite juodo šokolado. Jei sriubą kavinėje užsisakote tik tam, kad galėtumėte suvalgyti visą prie jos patiektą duoną, nuolat svajojat apie kąžką miltinio, greičiausiai Jūsų organizmas stokoja Azoto oksido, kuriuo apsirūpinti Jums padėtų burokėliai. Jei nuolat norisi itin riebaus, kaloringo maisto ir gazuotų vaisvandenių, pasitikrinkite, ar su maistu gaunate pakankamai Kalcio. O jei kinoteatre esate iš tų, kurie renkasi sūrius spragėsius ir mėgaujasi druskos skoniu iki tiek, kad net sutraukia lūpas, vadinasi Jūsų kūnas iš tiesų reikalauja Kalio, kuriuo gausiai praturtinti bananai, špinatai, įvairūs riešutai, ankštiniai, moliūgai, kiaušiniai, avokadai, petražolės, lašiša ir daugybė kitų produktų. Taip, žinau, daugybė informacijos, kurioje lengva pasimesti, tačiau atminkite, kad jei bent 80% Jūsų raciono sudarys įvairus, šviežias, natūralus ir pramoniniu būdu neapdorotas maistas, Jūsų organizmui tikrai užteks reikiamų elementų, vitaminų ir mineralų.


4. Iš savo raciono išbraukiate riebalus.⚠️
Labai rekomenduoju vengti, o geriausia visai atsisakyti maisto produktų, kuriuose yra sveikatai pavojingų transriebalų! Tuo tarpu natūralios kilmės riebalai, dar vadinami polinesočiosiomis riebalų rūgštimis ne tik nepakenks, bet ir pasitarnaus jūsų grožiui, hormonų pusiausvyrai ir, kaip keistai beskambėtų – padės deginti riebalus. Jei Jūsų racione yra nepakanakmas kiekis organizmui naudingų riebalų rūgščių, kūnas gali reikalauti papildomos greitos energijos, kurią vėl gi neapgalvotai skubame papildyti ne visuomet mums tinkančiais patiekalais ar bet kuo, kas papuola į akiratį. Atkreipkite dėmesį, ar Jūsų racione yra tinkamas kiekis žuvies, alyvuogių aliejaus, avokadų, sėklų ir riešutų. Pvz. riebi žuvis, kaip lašiša, skumbrė yra gausūs omega-3 riebalų rūgščių, kurios padeda sureguliuoti miego hormonus, pagerina širdies veiklą, kas savaime pasitarnauja subalansuotam ir sveikam lieknėjimui.


5. Nepakankamai fizinio krūvio.Fizinis krūvis irgi puikus hormonų reguliatorius. Kai judame, sportuojame, išsiskiria laimės ir geros nuotaikos hormonai, nervinė sistema persikrauna po nuovargio ir streso. Sportas daro mus stipresniais ne tik fiziškai, bet ir psichologiškai tampame gerokai atsparesni, o mes jau žinome, kaip tai svarbu reguliuojant priklausomybę perdėtam norui užkąsti ‘reikia-nereikia’.Kaip jau esu minėjusi savo ankstesniam poste apie sporto ir judėjimo svarbą bei naudą, neagituoju Jūsų ruoštis olimpiadai. Puiku, jei bent ramiai pasivaikščiosite kasdien gryname ore. Tai neabejotinai priartins jus prie pageidaujmų lieknėjimo programos tikslų.

6. Valgote tą patį per tą patį.
Jei esate valgę pagal mano sudaromą individualų mitybos planą, neabejoju, kad pastebėjot, jog patiekalai kasdien yra skirtingi. Į patiekalų įvairovę atsižvelgiu ne šiaip sau. Tai gan svarbus psichologinis ir fiziologinis faktorius, kuris padeda išlaikyti motyvaciją ir nenukrypti nuo programos tikslų. Nuolat valgant vienodą maistą, gali išsivystyti tam tikrų medžiagų deficitas, be to, skonio receptoriai paprasčiausiai ima ilgėtis skirtingos tekstūros maisto ir naujų pojūčių, kuriuos įprastai numalšinam spontaniškais ir, deja, ne pačiais tinkamiausiais pasirinkimais. Organizmas gavęs energijos iš įvairių šaltinių – baltymų, riebalų ir sudėtinių angliavandenių bus pilnai aprūpintas, o jūs jausitės soti ilgą laiką.


Reziumuojant…


Jei nuspręsite atsisakyti kažko TIK dėl to, kad taip pasakė jūsų gydytojas, mama, sukritikavo vyras ar veidrodis, didelė tikimybė, kad vien valios pastangos anaiptol nenulydės Jūsų į ilgalaikius rezultatus ir gerą savijautą.

Jei nuspręsite atsisakyti kažko TIK dėl to, kad ŽINOTE, ką turėtumėt ar neturėtumėt valgyti, kas sveika ar nesveika Jūsų organizmui, galėtumėt net pravesti seminarą sveikos mitybos tema… pamirškite tvarius ir ilgalaikius rezultatus bei gerą savijautą.

Vienintelis man žinomas būdas, kaip žalingus įpročius sėkmingai ir ilgam laikui pakeisti sveiksniais – NORĖTI tai padaryti ir tuomet taip būtinai ir įvyks. Taškas. Kiekviena Jūs turite savo priežastis, tačiau svarbiausia taisyklė – tos priežastys ir noras turi būti JŪSŲ!

Jei įpročiai išties įsisenėję, nusiteikite, kad kelyje į pokyčius, tikėtina, bus visko – ir pykčio, ir liūdesio, ir pasipriešinimo, galite jaustis tarsi apsėsta minčių ir planų, kaip išsisukti nuo savo pačios susikurtų apribojimų. Jei dėžutė rafaelo su kapučino kava buvo vienas didžiausių gyvenimo malonumų, kurį laiką gali būti labai liūdna ar net baisu be sau įprasto laimės šaltinio. Atminkite – tai normalu ir tam turėtumėt būti nusiteikusi, kad ne visada lengva, net ir prie didelio noro, ir kad yra reikalingas bendraminčių ar specialistų palaikymas! Bet jei motyvacija kyla ne iš baimės būti nemylima, o iš noro ir begalinio smalsumo sužinoti “o kaip gi aš dar galėčiau suteikti sau laimės??”, garantuoju, kad patirsite pačią įspūdingiausią kelionę į naują save ir nuostabius gyvenimo pokyčius. Susidomėkite! Būkite smalsios gyvenimo įvairovei!

Su meile ir šiluma,
Modesta